munktorpsteatern.blogg.se

Här kan ni följa hela vår produktion. Från första gången vi vänder ett blad i manus till sista gången då vi stänger dörrarna till Forumteatern och sista föreställningen är slut. I år sätter vi upp "Arsenik och gamla spetsar". Gå gärna in och besök vår hemsida: www.munktorpsteatern.se

En fågel på mitt köksbord som att jag har en rosa glitterklänning

Publicerad 2016-06-15 10:46:00 i Allmänt,

 
 
I årets föreställning "Arsenik och gamla spetsar" spelar Rosis Broström och Åsa Morèus huvudrollerna systrarna Märta och Alma. En solig sommardag för några dagar sedan hade jag ett litet samtal med dem.  Nedan följer även bilder med roller de haft under åren. 

Tja Rosis och Åsa! Eller ska jag säga systrarna? Hur är läget idag?

Åsa: Tack, soligt och härligt.
Rosis :Hej hej. Bara bra, säger som "söstra mi", soligt och härligt.

Ni två är vana att stå på scenen och har varit med länge i Munktorpsteatern och haft flertalet roller. I år spelar ni två systrar som har en lite annorlunda hobby. Hur känns det att stå så nära varandra på scenen? Och kanske spela något äldre än vad ni faktiskt är? (Ni är ju två unga töser)

Rosis: Hahaha, jag är ju ganska van att spela äldre tant, det är ju nästan de enda typer av roller jag gjort, fast med väldigt olika karaktärer Det är jättekul att få spela så nära Åsa. Fastän vi varit med så många år i föreningen och stått på scenen tillsammans många gånger, så har vi aldrig haft roller som varit så nära varandra. Det kommer att bli hur bra och kul som helst.

Åsa: För mig är det en ny och spännande utmaning att spela äldre dam. Pirrigt, men samtidigt jättekul. Kul att spela syster till Rosis, vi har spelat i många uppsättningar ihop, men för första gången är det så här nära. Rosis har en härlig plirighet i ögonen på scenen ibland, som jag hoppas kunna "apa" efter.

 

 

Vad är det bästa med Märta och Alma?

Åsa Det sköna med systrarna är att de så självklart tycker att de gör gott. På ett naivt, blåögt sätt. Gulliga på något vis, fast de ju är galet läskiga.

Rosis De är så härligt naiva och oskyldiga i sin "kriminalitet". På något sätt lyckligt ovetande. Hårfin gräns mellan omedvetenhet och galenskap

 

Åsa- vad är det bästa med Rosis? Rosis- vad är det bästa med Åsa?

Åsa Rosis är ärlig, pålitlig och rak. Inga krusiduller här inte. Hon gör att man känner trygghet. Dessutom är hon duktig på scenen, kan ge tips om hur man använder rösten och så är hon jäkligt rolig.

Rosis Åsa är den trygga, lugna och sansade, med en fantastisk erfarenhet av skådespeleri som man suger i sig av. Hon har en massa glad-energi som smittar av sig.

 

 

Vad är det svåraste med att agera?

Rosis Att förstå hur karaktären ska vara, och att faktiskt få det till en egen karaktär, som inte är likt något man gjort förut.

Åsa Det är en utmaning att man måste vara fokuserad och närvarande på scenen. Det går inte att stå och tänka på något annat en stund, det syns direkt. Så man måste bli bra på att stänga ute allt annat, lämna tankar på familj, jobb och privata planeringar utanför scenen.

 

 

Rosis, säg att Åsa skulle göra en jättetabbe och hoppa fram 5 sidor i manus under en föreställning. Hur skulle du reagera då? Åsa, om en större dekor skulle välta under en föreställning. Vad gör du då?

Rosis Hahaha, det har hänt, ja inte att Åsa gjorde det, men man har varit med om att det hoppats friskt i manuset så att sufflösen stirrar panikslaget på en, men ja, vad gör man? Om man inte får något som påminner om en stickreplik man är van vid, så får man nog hugga någon av sina repliker och hoppas att motspelaren hänger på. Man är ändå ganska lugn och improviserar i första hand, sen kanske paniken kommer. Men visst händer det att det låser sig totalt när man "hamnat fel" men det är ju då man är så tacksam att sufflösen sitter där.

Åsa Oj, jag hoppas ju förstås att jag skulle hålla huvudet kallt och ropa på en "hantverkare" (scenarbetare) och i rollen kräva att man omedelbart lagade mitt hus. Fast jag vet ju ungefär hur jag brukar reagera, som förra året då trappan fastnade vid ett scenbyte. Då sätter jag mig heroiskt på huk bakom scenen, blundar och håller för öronen. Det blir det ju mycket bättre av, haha. Vilken hjälte va?
Hahaha, man kan med andra ord säga att du känner dig hemma i rollen som Alma? Tänker på en av era scener. Åsa Jajamän, där faller jag ur rollen lite grann. "Blunda så syns du inte".

Ni är ju båda två riktiga sångfåglar och vi i publiken njuter av att höra era stämmor! Sjunger ni något i år?

Rosis Jajamän, en liten gemensam trudelutt som trio tillsammans med Magnus.

Om Åsa fick välja:

Arsenik-spetsar -SPETSAR

Höst-vår -VÅR

Blunda-titta -TITTA

Hallon-blåbär -HALLON

Sång-dans -DANS

Det är en kväll i maj, åskan mullrar och regnet öser ner! Du står mitt ute på en åker och måste ta skydd för regnet!

Vad gör du?

1: tar av dig skon, håller den över huvudet och springer allt vad du kan mot närmsta tak.

2: visslar på "I'm singing in the rain" och dansar loss på åkern.

3: börjar tjura, stampar med foten i marken och vrålar mot skyn "tyngden på dalskidan älskling!"

4: tar upp en blå ballong som du har i jackfickan, blåser upp den och flyger sedan iväg med den.

Alltså jag måste säga tre. Jag hatar verkligen regn och dåligt väder. Är väderfixerad och kollar väderapparna flera gånger om dagen. Det är typ ingen riktig dag om det inte är sol.

Om Rosis fick välja:

Arsenik-spetsar-SPETSAR

Höga toner-låga toner -LÅGA TONER

Tyst publik-ljudlig publik -LJUDLIG PUBLIK

Grönsaker-godis -GRÖNSAKER MED DIPP

Zumba-Vätternrundan -ZUMBA

Det är morgon och du har just tagit ditt morgonkaffe i köket. Fönstret är öppet och plötsligt flyger en fågel in och landar på ditt köksbord. Vad säger du till den?

1: hej, jag heter Rosis och jag är en gök.

2: hej, kan du flyga?

3: oh jag har saknat dig, kom så flyger vi en sväng!

4: du skulle passa bra i min rosaglittriga klänning! Vill du prova?

Ja, eftersom det är lika troligt att jag pratar med en fågel på mitt köksbord som att jag har en rosa glitterklänning, så får den nog prova den :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Munktorpsteatern

Munktorpsteatern, en härlig förening som framkallar skratt. Både på och vid sidan av scenen. Vi som sitter bakom tangentbordet heter Maria och Emma. Följ med i årets uppsättning av "Arsenik och gamla spetsar". Väl mött! /Maria och Emma

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela